Crisis in het hoger onderwijs?


Uit de Nieuwsbrief GroenLinks van 21 maart 2012:
“Er is een crisis in het hoger onderwijsstelsel, de diplomafraudes op hogescholen zijn geen incidenten”.
Angst greep mij aan. Doet ook deze partij in de waan van alledag mee aan populisme? Want waar hebben we het over?  De onderwijsinspectie heeft van een handjevol opleidingen geconstateerd dat ze niet voldeden. Een handjevol van de 1200 opleidingen. Is er dan al sprake van crisis? Over hoeveel procent van het geheel heb je het dan? Het is nog geen 1% van het geheel. Natuurlijk moet er iets aan gedaan worden om opleidingen die niet voldoen weer op de rails te krijgen. Maar om nu het gehele hoger beroepsonderwijs ongefundeerd als frauderend te kijk te zetten, vind ik wel ver gaan. Ik had anders verwacht.
Want laat ik het anders stellen. Ik stel namelijk dat er een crisis is in de Tweede Kamer. Ik durf te beweren dat er procentueel zo niet absoluut veel meer Tweede Kamerleden niet voldoen dan hbo-opleidingen. Spreek ik dan van een crisis in de parlementaire democratie? Neen. Want ten eerste weet ik niet wat een goed Tweede Kamerlid is. Is dat hij of zij die regelmatig een oor te luister legt bij zijn of haar achterban? Is het hij of zij die keurig netjes in de partijhiërarchie met de fractie mee stemt? Of is hij of zij het die in het spreekgestoelte of in de Kamercommissies met de vuist op tafel slaat? Ik weet het niet. Waag ik me dan aan de stelling dat ik weet wat de kwaliteit van een Tweede Kamerlidschap is? Waag ik me dan al te populistisch te roepen dat de parlementaire democratie op het spel staat? Neen. Hoe gaan de politici om met het hoger beroepsonderwijs? Juist!!! Zonder onderzoek naar waaraan het onderwijs kwalitatief zou moeten voldoen, zonder grootscheeps onderzoek naar hoe het werkelijk in het hoger beroepsonderwijs is, hoe kun je dan zulke populistische uitlatingen doen? Over het hoger beroepsonderwijs wordt het wel gedaan.
Hierbij wil ik de populistische politici uitnodigen om eens een keer te komen kijken. Ga mee de klas in. Kijk of ik het goed doe. Spreek leerlingen. Spreek ook met bestuurders. Maar ga alsjeblieft niet van alles roepen als je er zelf niets of onvoldoende van weet.

John Lousberg